Hur fungera egentligen ditt trimchip för din Opel??

Ta chansen att testa, du får här ett unikt tillfälle att få veta hur ditt chip verkligen fungerar!

Längtar efter mer effekt :-)

Efter att ha varit och bromsat min egen folkrace Opel, en vectra med 2,0NE motor.

Så gjordes en oväntat upptäckt...

Konceptet på bilen var:

Motor gått 13000 mil med en ägare.

Jag monterade ny bränslepump.

Nya filter,bränsle.bränsleslangar, samt även ett extra filter före pumpen för att säkerhetställa bra flöde utan att få möjlighet till problem.

Bytte till misoil 10w60 Olja

Nytt 2,5" avgassystem (70cm 2" först) med en Simons dämpare längst bak.

Tömde systemet och tankade ny 98 oktan bensin

Kort och gått en väldigt bra grund att utveckla vidare på.

                                                 

                                                  Hålborrad luftburk med nytt filter för bästa effekt

Körde upp den i Allservice i Koppoms bromsbänk och testade vad den gav.

I det utförandet gav den 123,5Hk och 180 nm vilket var ganska väntat med ett riktigt avgassystem.

Sen skulle det bli fart så vi moterade ett inköpt populärt trimchip.

Döm av våran förvåning när det stog klart att den då gav 121,6hk och 175nm??

-2hk och 5nm.

Troligtvis blir det skillnad när man höjer kompressionen och kamaxel men enligt uppgift ska det ju räcka att byta chip?

Bort med det och tillbaka med stdchip. men nu monterade vi vårat extraktorrör.

Nu gav den 132,2Hk och 185nm, alltså +9hk och 5nm på en förövrigt helt std motor.

Att få tex +15hk genom att bara byta chip kanske inte är så sant som många tror?

Men varför inte prova!?? Kanske är det så enkelt?

Box

Vi erbjuder er att testa erat chip i bilen så för ni svart på vitt hur det fungerar.

Effekt,vrid och lambavärde.

Boxen som sitter i bilen är en 3 raders slutnr 648

 

Det räcker att ni skickar in själva chipet och anger på vilket alternativ ni vill få det provatpå.

Självklart kan ni även skicka in en komplett plomberad box.

Fick tips om att nån kan känna sig osäker på att vi skulle kopiera chipen, För mig som har chips i en skål,      

                                                                                    FR toppen under konstrution  har inte tänkt på att möjligheten kan finnas, självklart görs inga kopior eller liknade på inlämmnade chip.

Alt 1 std motor med extraktorrör

Alt 2 Med annan folkracetopp och kam från Kyrkmotorsport, förövrigt samma motor.

Pris för att få testat?                                                                            

1a testet 450kr därefter 300kr per test om du har flera chip eller/och kanske vill få dom testade på båda koncepten.

Chippad box opel

Du avgör själv om vi ska publicera resultatet eller inte, är det inte vad du tänkt och inte vill offentligöra det så kommer ingen mer än du att få reda på det.

Finns det något som fungerar bra, är vi såklart intresserade av att få bli återförsäljare på det om det är intressant för er.

Nu är det ju nu monterat ett extraktorgrenrör som gör ca 7% på std motorn.
Du kan ganska exakt räkna ut hur det fungerar utan. (räkna bort 6,5%)
Grovt räknat så om effekten på min bil ökar 10,7hk så ökar den 10hk utan ext.rör
Idèn till det här kom efter missberäkningen med mitt eget inköpta chip, och eftersom jag vid tillfället hade slut på kamaxlar och inte hade tillgång till flera chip så provade jag att montera grenrör.
Sen gör ju grenröret att det blir lättare att öka effekten 10hk eftersom det annars är en strypning, men det ger större utslag ju mer man vill höja effekten.

 

Självklart får du tillbaka dom efter testen, bifoga bara ett förfrankerat brev.

 

Men det är ont om tid, i nästa vecka (v47) fortsätter testen.


Nu är första tesdagen avklarad.

Det gick till så här

Först 4 repor med std chip för att få upp temp i vxl lådan

Därefter 2 repor med 6 olika chip

Att man kör 2 repor är för att säkerhetsställa att det av någon anledning inte ska bli konstiga mätvärden, sen spar vi den bästa ( alla dubbelrepor låg inom 0,6hk)

sen en dubbelrepa med std chip igen för att se så inte det har ändrat förutsättningar med syret osv. korsdrag och fläkt såg till att det inte var något problem.

Därefter en finare luch och 2 repor med std chip igen 

Sen var det dax för 2 repor med ytterligare 6 nya chip.

Därefter 2 repor med std chip 

På alla repor med std chip skilde det 1,2hk och referensen vi har valt ligger i mitten av dom.

Därefter provade vi att köra med och utan ett lite bättre sportluftfilter med det bästa chipen, sen med std luftfiler och därefter med std chip.

Sen monterade vi i en KY67 kamaxel på std toppen, bara bytte rakt av med std kamdrev och lät den stå på tomgång 5 minuter för att hydraliken skulle få anpassa sig.

Ny dubbelrepa med bästa chipet och sportlutfilter.

Därefter med std filter som tidigare och bästa chipet.

Avslutade därefter med std chip och std luftfilter.

Då närmade sig 12 timmarspasset sitt slut och tyvärr hann vi inte samanställa alla repor för varja chip mot std i diagram därför har inte alla som lämnat in fått svar på hur dom fungerade.

Ska ta tag i det vid nästa bänkkörning som förhoppningsvis blir i slutet av nästa vecka. Toppen är iaf klar nu och ska "bara fås tid att montera den"

När man planar toppen är det även viktigt att montera justerbart kamdrev då det ändrar på inställningen i samband med planingen.

 

Hur det gick?

Klicka HÄR för att läsa resultaten av testen.