Inför första racet 2016!

17/4

Nu är det mindre än två veckor kvar till första tävlingen i NSHC 6-timmars cup

Eftersom ingen köpte vinnarbilen från förra året så har vi rekord lite förberedelser tills dess
Passar bra eftersom det inte riktigt funnits tid till detta i år.
Nyss framtagen från vinterförvaringen så nöjer vi oss med en översyn och oljebyte.
Vi hoppas att förra årets extremt grundliga genomgång räcker några säsonger till :-)

 

 

 

 

 

 

25/4

Var ju tråkigt att inte göra nåt mer än oljebyte på Lill Corsan, så lite justeringar för att försöka få den lite starkare i mellanregistren fick det bli, vilket också gav väldigt bra resultat Ca 20nm mer mellan 3500-5500rpm i Koppom allservice bromsbänk visar ju även på att NE kolvringarna inte har tappat  efter förra säsongen nu väntar vi spänt på att få komma igång och tävla på Lördag 

1/5 Tävling 1

Kanonstart på säsongen!
 Vi hade en väldigt bra första tävling på Gälleråsen som slutade med seger och ny snabbaste varvtid (1,19,3) och mest körda varv hitills för våran Corsa :-) 
Lite strul med misständningar under racet som vi misstänker beror på något el glapp, upphörde dessbättre efter att ha vickat på lite kontakter under ett snabbstopp.

Dessutom lyckades ena ekern i ratten (av 3) gå av när det återstor 4 timmar av racet... så det blev att köra med en hand i rattnavet för att hålla ihop den :-D  inför min sista stint gjorde vi dock en folkrace repration med silvertej som höll hyfsat tills det återstod 5min då jag råkade hålla oförsiktigt i den i en inbromsning och då blev den omedelbart 1dm sned :-)  men snabbriktning under race och därefter försiktigt handhavande tog oss i mål :-)

Så där har vi nu några uppdateringar att se över inför nästa race.

(Vi var visserligen slagna av en Lotus som av någon anledning fortfarande får köra våran klass med egna regler men den ränknar jag inte med då det är omöjligt att konkurrera på så olika villkår)

 

 

 

29/5

Dags för race 2 i ihållande regn

Bra med i recet innan en drivknut tackade för sig.

Det förpassade oss till en 7e plats efter dages suveräna Dala racing som mycket välförkänt vann effter säker och snabb körning.

 

11/6

Race 3

Lillcorsan igång igen och efter en felfri körning lyckades vi vinna med några sekunder tillgodo på Endless racing, Halkigt värre på slutet då gummit var borta på framdäcken :-)

(såklart slagna av dispans Lotusen, nu med 7 varv, men bara fjantigt att den får köra i samma klass)

 

10/9

Race 4

Nu dags för Kinnekulle.

Vi låg inför tävligen endast 1 poäng efter ledande Dalaracing i cupen (dispans Lotusen borträknad) så vi hoppades på att ha dom efter oss i mål.

Bilen gick löjligt bra och var med i toppen redan från början när Carina körde,

Dan och Roger fortsatte i saam stil och vi var lika snabba som Dala racing runt banan.

(och otroligt nog bara 0,5sek/varv efter Lotusen??)

Klockrena förarbyten gjorde att Roger bytte in som totalledare när vi gjorde sista tanknigen och släppte ut Janne.

Han kom ut som nr2 efter Dala racing och när dom gjort sitt förarbyte skilde det bara 20-23 sekuder mellan dom.

dom höll jämna steg och vi visste att dom hade en liten tankning att göra vid sista förarbytet vilket vi inte hade.

Det borde ge mig ett försprång på ca 5 sekunder ut på sista stinten så jag laddade för en härlig spännande avslutning i stil med dom klassiska Team 850 bataljerna.

 

Då small det!!

Hörde en smäll när jag bytte om, strax efteråt kom Dan och talade om att det dessvärre var Janne som fått stopp med en lite puff mot staketet och stod med hjulen rakt isär...

Det visade sig vara styrstaget som gått av...... och all spänning i racet och sammanlagda cupen var dessvärre borta för oss.

En provisorisk lagning gjorde att vi trippade i mål och fick iafall 5poäng för målgång med oss.

Senare fick även Dala problem och slutade 2a efter dagens driftsäkraste Team Lindwalls rasing som alltid hade ordning på grejerna och körde ett felfritt lopp.