Då var årets upplaga av NGK-Masters avklarad

*Kanonväder,

*Närmast perfekt arrangemang (finns säkert nåt att förbättra)

*Bra bilar med duktiga chaufförer

*Och en jättepublik, utan att överdriva årets höjdpunkt!!

Sen att 54000 följer tävlingen på nätet visar ju bara viket otroligt intresse det är runt folkrace, även om det här inte inte är en helt "normal" tävling.

 

Jag startade själv upp redan på Fredagen genom att ta en tur i bromsbänken, hur det gick står längst ner på sidan.

                                                                 Bilderna är tagna av Christian Gustavsson och är klickbara för större format

Sen var det dax för själva tävlingen:

 

1a Heatet:heat 1

Riktigt bra start och kom först ut ur första böj, fick snabbt en bra lucka så det var bara att ta bilen i mål

Länk till 1a heatet incar:

https://www.youtube.com/watch?v=f4olM5bh0Lk

2a heatet:

Kass start med för lågt startvarv, lyckades ändå komma först ut ur första sväng, hände inte så mycket mer efter det.

Länk till 2a heatet incar:

https://www.youtube.com/watch?v=gaWuurebT8k

3e heatet:

Hyfsad start och kom ut som 2a, med 5cm toinn på hjulen!! (klicka på bilden och kolla framhjulen) så var den ganska spännande att köra, ledaren kanade ut i en sväng på andra varvet så jag fick fritt fram till målgång.Men i detta heatet så hade jag en bil bakom ända i mål så det var lite roligare att vara tvungen att gasa fullt ända i mål.

Länk till 3e heatet incar:

http://www.youtube.com/watch?v=TxhLEptHIFw&feature=youtu.be

Inför finalen vade batteriet att tacka för sig :-(

A-final:

 Vi var 3st fullpoängare och jag drog lotten att välja först. jag valde 6e spår eftersom det är fördelaktigt för Volvoåkarna att starta där och själv slippa bli låst i starten.

Starten gick och jag tog ut före svängen för att försöka ta ett ytterspår i första sväng, det gick väldigt bra ända tills Tideman kom flygande från innerplan in framför mig, jag fastnade på "fel" sida om honom och båda fastnade i sandfållan, så J..la tråkigt :-( hade verkligen sett fram emot att få jaga i fem varv nu när jag för en gångs skull hade en motor som jag satt ihop själv och som jag tyckte funkade bra på denna banan. Men så är det, bara att bryta ihop och komma igen.

Känns just nu som det här var sista försöket, men vi får se...

En 4e plats blev det iallafall.

 

Bromsa bilen under NGK-Master?

 Allservice  Koppom kommer att vara på plats med sin moderna mobila bromsbänk och erbjuda effektprovning för endast 500kr under Fredagen 11/10  kl 14.00-19.00

Självklart kommer jag att köra min folkracebil och se hur effekten står sig mot andra konkurrenter :-)

Se den som en referenspunkt bland gamla saabar och se om din motortrimmare eller du själv verkligen är så bra som du tror ;-)!

Självklart lika kul för mig att se hur bilen funkar i samma bänk som andra bilar.

 Konceptet på min bil är:

94mm underdel med std vev, vars lopp tagit en hel del stryk genom åren.

Topp och kam från Kyrkmotorsport!!

Folkracewebrar med nya Fajs trattar.

Inte värsta bilen där, men den går ganska bra!

Så kom igen och anmäl din bil för bromsning till Stefan Eliasson eller gå in på deras hemsida http://www.allservicekoppom.se/

Hur det gick??

Den gav 167hk på hjulen, enligt Pontus Tidemand samma som han hade i sin Volvo så den gick riktigt bra.

Efter det så vågade tyvärr ingen Saabåkare upp och visa om dom kunde få nån fart i Saabarna (förutom en v6a som hade mindre) så det var nog ingen mer som hade trimmat...

 

 Du är just nu besökare [counter]