NGK-Masters -14

 

Så var det dags för årets höjdpunkt, NGK-Masters tävlingen i Karlstad.

Trots taskigt väder och suverän livefilmning på SBF play (sågs av 67200pers) så var det 6500!!? personer som kommit för att se tävlingen på plats.

Tror ingen gick därifrån besviken, Racecrew och KMC Bil gjorde återigen ett suveränt arrangemang tillsammans med ett grymt tufft starfält som inte heller sparat på matrialet,eller vad sägs om drygt 3200 anbud på Lördagen och 800anbud på en lika suverän juniortävling under Söndagen!!

Nytt för i år var en gigantisk bildskärm på 46m2 så det var lätt att följa heaten även om man inte kunde se hela banan där man stod.

Kyrkmotorsport hade även i år ett tält med och såldet lite delar ur sortementet,tyvärr hann jag själv knappt vara där nånting under Lördagen då jag såg till att ha ordentligt med skruvande att göra på min bil...

Men tack till alla som var där och handlade eller bara kollade in lite delar.

Även till Per och Olle,(och Erik mellan heaten) som hjälpte till hela dagen och gjorde det bästa av situationen när dom fick stå där utan backup samt Christian Gustavsson för dom fina bilderna.

Jag var ju som sagt även med och tävlade.

Hade en gammal Saab 900 8ventilare,94mm borr(2164cc) 45or och kyrkmotorsport topp med en nyutvecklad kl4 kamaxel monterad.

200hk i motorn och 179hk på hjulen med en riktigt fin kurva var bänkresultatet hos Koppoms allservice bromsbänk, vilket är ca 20hk mer än kl4 bilarna brukar ge där så det fungerade väldigt bra :-)

Tyvärr var det blött och ruskigt dåligt fäste hela dagen så det gick inte att utnyttja den som jag hade hoppats på.

Hur gick det?

 

1a heatet:

Två ut ur starten bakom ett skåp,kom förbi i chikanen och kunde vinna det.

Länk till Incarkamera från 1a heatet finns HÄR

2a Heatet:

Bra start var först ner till första böj men hade en bil på utsidag som fick tag i bakskärmen och vände mej åt fel håll in i kurvan,för säkerhets skull så kom sista bilen i fältet och körde rakt i bakhjulet när jag stog vänd så det fick en toinn på 9cm och satt i princip fast.

För detta belönades jag??! med en varningsflagga, tjena...

Kom iallafall iväg så småningom men bilen gick över hela banan och inte där jag ville ha den,lyckades ändå på nåt vis komma förbi några stycken och låg trea in i sista svängen när jag kom lite för snävt in i den och lite över kurbsen, dom ska man inte köra över där med en Saab... resultatet av det blev att hela framhjulet slets bort och jag orkade precis gå i mål som trea med ena framhjulet hängades under bilen.

Tur med placering och att jag kom i mål. men väldigt mycket skruvade blev det.

(Nog mycket för att mina mekare Jonas och Emil fick diplom som dages mekaniker på efterfesten)

Bilen vart hjälpligt lagad och bakhjulet snurrade åter fritt inför sista heatet.

3e Heatet:

Bra start och var ren in i första sväng och kunde vinna sen vinna det utan mer incidenter.

 

Det räckte till B-Final och med runner up så var det givetvis bara en placering som räknades (som vanligt) :-)

 

B-Final:

Bra start från ytterspår och hann knappt runda fältet, klarade mig med en smäll i sidan men kunde hålla mig på banan,

Fick några meter direkt som jag hade att gå på, och kunde hålla den luckan in i mål med bra tempo utan att egentligen behöva chansa någonting.

Så sen blev det,

A-Final:

Ställdes här mot 5st fullpoängare som enda gammel Saaben mot 3st Volvo, en Opel med V6 och en nyare Saab med V6

Bra i väg i starten men sen när det börja slira ute i gruset på startrakan åkte dom andra förbi... men lyckades komma ut som 2a ur första böjen efter Opeln.

Märktes direkt att det skulle behövas köra fortare här då v6an med sin större volym drog bättre ut ur den halkiga asfalts  vändböjen än min, försökte ta igen förlorad mark i gruspartierna men då  jag gick hårt in i böjen före mål, då "bottnade" bilen i spåren och kastades in i målsvängen en meter för tvärt.

Det gjord i sin tur att målsvängen blev för vid, och Saaben bakom fick göra årets eklaste omkörning :-(

Att sen försöka hänga på så var det bara att fösöka köra samma spår som framförvarande, och det var rakt över kurbsen i chikanen istället för imellan och det var tydligen inte min bil byggd för utan drivaxel gick efter 2,5 varv.

Surt, men ändå såklart ett väldigt bra resultat på den här tävlingen.

Stort grattis till dagens seniorsegrare Tobias Svärd som inte bara vann tävlingen utan även lyckades få min bil på anbud.