Copyright © 2003-2008 Din Hemsida All rights reserved.
Körda Tävligar 2013
Westomfestivalen -13
Då hanns det faktiskt med en tävling igen :-)
Arvikas Westomfestival blev det ett spontaninhopp på.
Skulle hjälpa en nybliven junior att köpa en bil på tävling, men han fick 2...
Den ena visade sig vara en "riktig" folkracebil som bästföredatum var passerat på sen länge, den andra en relativt nybyggd med bytt kamaxel.
Så jag tog "skabben" i hopp om att bli av med den på tävlingen och samtidigt få ha lite kul, mycket körning med 6 kvalheat lockade också, Alex fick ta den stryktåligare 900an
1a heatet, Hyfsat iväg i starten men när jag skulle dra ur den på ettans vxl så visade det sig att den inte... skulle varvas, det hände inget mer än att jag tappade placeringar (hade aldrig provkörd den tidigare) men kom i ett bra innerspår och genom första som tvåa. problemet var bara att en som jag körde om tyckte det var bättre att avrätta mig än att acceptera att bli omåkt.Resultatet av det var att jag kom baklänges över myggsprätten och ner i en lerig "ravin"
Måttligt kul, och hade just då svårt att se fram imot nåt annat än att få "återbetala" min nya skuld.
Hade efter ett tag lugnat mig en aning... och med 5 heat och runner upp var det faktiskt inte helt kört.
2a Heatet, bytte till Raptordäck och vxl tidigare och det räckte till en heatseger
3e Heatet, vann jag också.
4e heatet,dåligt starspår och vet egentligen inte vad som hände mer än att jag kom ut i första böj och blev omkörd av alla, Men det fanns ju bara en placering som gällde och efter ett riktigt tufft heat så lyckades jag ta även ledare i sista böjen och vann även det!
(bilderna är klickbara)
Men i depån hörde jag att det inte lät alls bra ur motorn, så jag bestämde mig för att ta med den hem och se vad det var som slammrade.
kollade ventilspelet och det var lite som det var, bestämde mig för att byta kam när jag ändå höll på :-)
När jag skulle montera kedjan efter att jag justerat in den nya kamen så upptäckte jag vad som egentligen slammrade, kedjesträckaren hade skurvat loss sig och hängde i en skruv... som tur var så hade den som var helt utskruvad inte kunnat ramla ut utan det tog stopp mot bröstkåpan, inte nog med det utan sträckaren hade åkt isär helt när jag hade bort kamen och det var vääldigt spännande att lösa det utan att det skulle ramla ner i motorn. hade känts sådär att få bryta när man tog hem bilen efter att ha vunnit 3 raka heat för att justera den lite... läge för spekulationer.
Efter att ha tillverkat en fantastisk specialnyckel till att skruva fast sträckaren med, och pillat rätt allting så gick den som den skulle igen.
Heat 5, vann även det, och hade nu lyckats dra 5 olika starspår!
Heat 6, Nu drog jag det sämsta ytterspåret, som var det enda jag tidigare inte haft.
Men fick en riktigt bra start och hann runt alla andra innan startkurvan nyper på slutet och kunde sen ganska lungt åka i mål som segrare.
Det räckte faktiskt till att komma 2a in i A-finalen,
A-final, 2a ut ur starten, tryckte lite på ledaren i första sväng men var inte nog långt fram för att komma förbi. Samtidigt kom en annan bil på innern och ville såklart förbi, problemet var bara att det inta fanns plats att köra om där, och när han ändå valde att fullfölja så slutade det med att vi hoppade i hop och raserade en varsin drivaxel. Så är det i en final, ingen släpper och sen får man titta från depån...
Hur det gick för junioren?
Jo Alex kom till A- final som 2a man?!! i sin första tävling av 19st startande, Lyckades även att sluta som 2a i sin första tävling så det är bara att gratulera :-)
Inget bud på bilarna så det får bli en tävling till framöver.
Gladast i depån!
Utan tvekan Alexander Anderberg som fick sin första pallplats och dessutom bilen kvar, så det blir iallafall en tävling till innan han drar vidare på hockeygymnasiet i Mora.
Finnskogafestivalen
Så var det dax att göra ett försök i Höjesfestivalen igen, Hade äntligen fått ut 900an som har stått still i alldeles för många år.
Jag Kvalade på Fredag tillsammans med resterande besättning i Rocamoja racingteam (samt mekaniker Emil) och för att vara säker på att få köra mycket bil så skulla vi även delta i 6timmars på Gelleråsen under lördagen :-)
Alla snygga racebilder kommer från Christian Gustavsson, klicka om ni vill se dom i större format
1a Heatet:
Slutade med en 2a plats efter att servorem och vattenpumpsremmar hoppat av och en kokande bil och ljummen chaufför kommit i mål.
2a Heatet:
Nu funkade allt som det skulle, bra fäste på den torra banan med Raptor L60 däcken slutade med en ganska bekväm seger,Det innebar att jag var vidare till Söndagen.
Då var det bara att kasta sig i bilen och dra till Karlskoga, Det racet gick väldigt bra och Rocamoja slutade som totalsegrare där :-)
Sen tillbaks till Höljes för Finaldagen (Phu!!)
1a heatet Söndag.
Kom ut i första "klungan" över första krönet och ut lite på kurbsen i yttern och låg då 2a. Men samtidigt passade drivaxeln på att tacka för sig så där var egentligen tävlingen över.
2a heatet Söndag
Här hde det rengnat ordentligt strax före start, jag hade fortfarande samma däck och det var kanske just nu inte det smartaste valet. Tog starten men insåg snabbt att det skulle bli tufft eftersom det inte fanns något fäste på den leriga banan med det finmönstrade däcken, blev också passerad efter alternativet av en bil och slutade 2a i heatet- slut på tävlingen för min del.
Karlstad 2 dagars 24-25/8
Då var det dax att lufta bilen från Arvika igen, Valet föll på Karlstads 2dagars tävlig
Hade inför tävlingen bytt till ett skelettsvänghjul i hopp om att den skulle varva lite bättre, hade bestämt mig för att inte skruva en massa på den här bilen fast jag vet att toppen är sk.t ...
Dumt beslut visade det sig när Karlstadbanan kräver mer maskin, iaf när det som nu är en klockren sommarhelg med perfekt bana.
1a heatet:
Bra start innan jag blev omkörd på rakan... tog mig ändå upp i säker ledning, då gick gasreglaget sönder men hade ändå "tur" och kom i mål som 2a.
Bra start innan jag blev omkörd på rakan... slutade 2a
3e Heatet
Vann faktiskt det!!
4e Heatet
Ganska hårt heat, många behövde poäng, låg tva innan jag tydligen "missade" inbromsningen i vändböjen med 30 meter och hammnade typ sits. full fart igen och tror det var första gången jag varit med om att vi är 4a bilar i bredd ner i chickanen, brukar vara trångt med en :-) Det blev faktiskt bara en bil kvar där och jag kunde köra om några stycken och kom ikapp ledaren med ett varv kvar att köra, då gick drivaxel och jag fick fokusera på att behålla 2a platsen.
5e Heatet:
Nyvattnad bana innan just detta heat.
Hyfsad start (innan alla kom på rakan) ut som 2a utan att egentligen kunna göra så mycket mer då sikten blev obefinllig om jag råkade närma mig bilen framör
Det räckte till en C-final:
Hyfsad start innan.... ja ni förstår...
blev passerad av några bilar och körde om dom igen men då tog hjulet i lite grann och drivaxel gick igen.
Slut på tävlingen för mig, av någon anledning inga bud på bilen utan nu väntar jag in en blöt hösttävlig med grova däck, så får den en sista chans innan jag får tid att göra nåt vettigt med toppen :-)
Mest glädjade med den här tävlingen var att den överlägsna segraren Tommy Östlund hade i bakrutan och väl valda komponeter i motorn :-) :-) Bara att bocka och säga Grattis!!